Mans LATRAPS

Īsa pamācība kā uzturēt kārtībā degvielas uzglabāšanas tvertni un līdz ar to arī savu tehnikas parku

Cienījamie lauksaimniecības nozares (un ne tikai!) uzņēmumu īpašnieki!

Ilgus gadus strādājot ar klientiem degvielas apgādes nozarē, ir sakrājušies vairāki secinājumi par situācijām, kuras praktiski netiek risinātas saimniecībās un uzņēmumos. Uzņēmumi izmantojot savu vai ES finansējumu, ir iepirkuši vai arī plāno iepirkt dārgu tehniku, traktorus, kombainus utt.

 

Pēc tehnikas iegādes uzņēmumi maksā bargu naudu par regulārajām garantijas vai pēcgarantijas apkopēm, eļļošanas sistēmām un to apkopēm iegādājas kvalitatīvus (es ceru, ka tā ir!) eļļošanas produktus, cenšas šo tehniku glabāt telpās, angāros u.c. piemērotās vietās. BET lielākajā daļā uzņēmumu viena no galvenajām šīs iegādātās tehnikas darbināšanas sastāvdaļām, t.i. DEGVIELA, tiek glabāta ārkārtīgi nepiemērotos vai arī savu laiku nokalpojušos izstrādājumos, kurus lepni sauc par degvielas tvertnēm

Pārsvarā redzēti visiem zināmie baltie, 1m3 tilpuma plastmasas konteineri, kuri vispār nav paredzēti ilgstošai degvielas glabāšanai, viņu „dzīves” ilgums ir tikai 1,5 gadi no saražošanas brīža. Nākamā, tā saukto degvielas tvertņu, kategorija ir sen senos laikos iegādātas, vai arī no kolhozu laikiem palikušas metāla viensienu tvertnes. Tās drīzāk var uzskatīt par tehnikas „nogalināšanas” tvertnēm! Pārsvarā tās netiek tīrītas gadiem ilgi, iekšpuse jau sāk daļēji rūsēt, filtru nav, degviela tiek sūknētā no pašas tvertnes apakšas. Šie visi ir  riska momenti  Jūsu tehnikai, un nepalīdzēs pat viskvalitatīvākas degvielas iegāde, ja nerūpējas par degvielas uzglabāšanas apstākļiem.

Ir situācijas, kad īpašnieks/saimnieks saka: „Es jau veselu gadu braucu ar vienu degvielas  filtru tehnikā (traktors, kombains), un man tas  ir tīrs!”. Es ieteiktu sākt baidīties par savu tehniku, jo, ja lauksaimniecības tehnika veselu gadu brauc ar vienu filtru, tad ir divi varianti:

  1. Saimnieks/īpašnieks brauc ar šo filtru, kamēr tehnika „nokrīt”;
  2. Filtrs nepilda savu uzdevumu, t.i. nefiltrē degvielu, vai ir neatbilstošs konkrētajai tehnikas vienībai.

Protams, katrs īpašnieks skatās savā maciņā, un cenšas veikt uzlabojumus savā saimniecībā, bet dažkārt žēl ieguldīt naudu uzlabojumā, kur tu neredzi uzreiz atdevi. Tā ir ar degvielas uzglabāšanu, kur saimnieks neredz, kas notiek viņa degvielas uzglabāšanas tvertnē!

Lai uzņēmums varētu droši strādāt ar iegādāto degvielu, un tehnika strādātu, , ir jādara sekojošais:

Ja saimniecībā tiek lietota jau ilgus gadus izmantota degvielas tvertne:

  1. Iztīriet to pirms pavasara darbu sākšanas, t.i. izlejiet visu degvielu, skrūvējiet vākus vaļā, un ievērojot darba drošības noteikumus, izslaukiet tvertni ar papīra dvieļiem, tīrām kokvilnas lupatām.
  2. Izdezinficējiet tvertni ar antibakteriāliem līdzekļiem. Tie ir pieejami pie ķīmijas produktu izplatītājiem. Lielākajā daļā tvertņu ir  mikrobioloģiskais piesārņojums, kas var pat veidot kaut ko līdzīgu aļģēm, un šie veidojumi nokļūstot degvielas filtros nodrošinās, ka tehnika vienkārši NESTRĀDĀS!
  3. Pārtaisiet  tvertni, lai degviela tiktu iesūkta cauruļvadā no augšas, nevis no pašas tvertnes apakšas! Jāatstāj vismaz 10 cm liels attālums no degvielas tvertnes apakšas līdz iesūkšanas cauruļvadam!
  4.  Jāuzliek vismaz divus filtri, mehānisko daļiņu atdalošais filtrs un ūdeni atdalošais filtrs.

 

Jau ar šo darbu veikšanu Jūs būsiet izdarījuši labu darbu savas tehnikas nodrošināšanā ar kvalitatīvu degvielu!

 

Ja saimniecība plāno iegādāties jaunu tvertni:

1.Vēlams šādu pirkumu veikt no uzņēmuma, kurš ar degvielas tvertņu tirdzniecību nodarbojas jau ilgāku laiku, vai arī spēj pierādīt savas produkcijas atbilstību jūsu vajadzībām, kā arī nodrošina garantijas apkalpošanu.

2.Noskaidrojiet vai degvielas tvertne atbilst vides prasībām (ir dubultas sienas, tiks  nodrošināta notecējušās 100% degvielas savākšana u.c. prasības).

Pirms  iegādes  izdomājiet, kā jūs veiksiet:

  • degvielas uzskaiti (mehāniskie vai elektroniskie skaitītāji);
  • vai nepieciešams nodrošināt vairāku degvielas lietotāju atsevišķu kontroli, t.i. katram, kurš lies degvielu no tvertnes, būs individuālās piekļuves kods vai čips/kartiņa, un, ja degvielas uzskaite tiks veikta elektroniski, katram lietotājam atsevišķi, vai būs iespējams palielināt degvielas uzskaites sistēmas lietotāju skaitu;
  • kādi filtri ir degvielas padeves sistēmā (jābūt vismaz diviem, kas nodrošina mehānisko daļiņu un ūdens atfiltrēšanu).

4.Noskaidrojiet, kādus iespējamos papildservisus jums piedāvā pārdevējs tvertnes lietošanas laikā (ne tikai garantijas laikā), piemēram:

  • degvielas padeves sistēmas filtru regulāra maiņa (vai pēc laika, vai pēc konkrēta skaita litru pārsūknēšanas);
  • degvielas uzglabāšanas tvertnes tīrīšana;
  • degvielas uzskaites sistēmas kalibrēšana uzsākot tvertnes ekspluatāciju, kā arī ekspluatācijas laikā (uzskaites sistēmai ir „ niķis” novirzīties no precīziem rādījumiem);
  • degvielas uzglabāšanas tvertnes un padeves sistēmas remonti garantijas un pēcgarantijas laikā konkrētos termiņos, kā arī rezerves daļu esamība uz vietas (veikalā);
  • varbūt  varat iznomāt (nevis pirkt) degvielas tvertni uz sezonas laiku!!!

5.Degvielas tvertnes ekspluatācija:

  • Ideālā variantā vienmēr turiet tvertni pēc iespējas pilnāku!!!
  • Ņemiet vērā, ka ūdens klātbūtne degvielas tvertnē ir normāla parādība, ja tā tiek lietota salīdzinoši neregulāri.
  • Dīzeļdegviela  pakļaujas fizikas likumiem (izplešas un saraujas temperatūras iespaidā), un degvielas tilpuma palielināšanās/samazināšanās ir apmēram 0.08% uz vienu grādu!!! Līdz ar to plānojot degvielas piegādes, ierēķiniet, ka neliels tilpums (ap 10%) ir jāatstāj TUKŠS, lai degviela siltā laikā nelīst ārā par tvertnes augšu!!!
  • Nodrošiniet, ka degviela no tvertnes tiek ņemta apmēram 10 cm virs tvertnes dibena, tādejādi nodrošinot, ka sūknējot degvielu, netiks iesūknēts ūdens u.c. netīrumi.
  • Izplānojiet laiku un nodrošiniet, ka degvielas tvertne tiek tīrīta vismaz reizi divos gados, jo neskatoties uz visiem kvalitātes rādītājiem un darbībām, lai nodrošinātu degvielas tvertnes tīrību, vienmēr tvertnēs uzkrājas mehāniskie un dabiskie nogulsnējumi!!!
  • Zemāk redzamajā attēlā shematiski ir parādīti slāņi, kas veidojas degvielas tvertnēs (dīzeļdegvielas), ja degvielai nav ļoti strauja aprite. Pastāv arī slānis, kur var vairoties un vairojas mikroorganismi, jo šīs plānais slānis ir ļoti labvēlīga augsne mikroorganismu attīstībai.

 

  • Lai sekotu tam, vai jūsu tvertnē ir vai nav ūdens, iegādājieties speciālu pastu, ko  uzsmērēt uz stieņa (vēlams metāla) gala un iegremdēt degvielā līdz tvertnes apakšai. Gadījumā, ja tvertnes apakšā būs ūdens, tad uz stieņa gala uzsmērētā pasta mainīs krāsu. Pastas tūbiņas aptuvenās izmaksas ir EUR 50.00 (75 g), tūbiņas pietiks apmēram gadam.
  • TURIET TVERTNES TĪRAS !

LPKS LATRAPS tirdzniecības nodaļa nodarbojas arī ar  kvalitatīvu un ES standartiem atbilstošu metāla degvielas uzglabāšanas tvertņu, kā arī degvielas uzskaites iekārtu un to risinājumu tirdzniecību, tāpēc ja ir radušies kādi papildus jautājumi gaidīšu no Jums ziņu. 

LPKS LATRAPS, Tirdzniecības nodaļas vadītājs, Mārtiņš Mucenieks